Sunday, May 17, 2015

Aku tak suka itu dan ini


Aku tak suka orang kutuk aku,

Aku tak suka orang marah aku,

Aku tak suka orang maki aku,

Bagi relax semua orang tak suka benda negatif berlaku ke atas diri mereka. Termasuklah juga semua orang pasti tak suka orang buat benda negatif kepada diri mereka.

Tetapi bagi ku ada benda yang relax rasa benda yang kita tak suka harus di tukar kepada suka seperti:

Aku tak suka di tegur.
Adoi oit, benda ni kena suka la manusia oit sebab tegur itu salah satu tarbiah daripada Allah kepada kita. Kadang-kadang Allah tak tegur terus kepada kita. Lalu di gerakkan orang sekeliling kita tegur kita di atas kesalahan diri. Jika tak suka di tegur di atas sesuatu kesalahan makna kata kita dah tolak satu nikmat daripada Allah. Ish-ish belajarlah diri untuk suka di tegur ye manusia sekalian.

Aku tak suka di paksa.
Adoi tepuk dahi relax ni dengar tak suka macam ni. Kadang-kadang kita harus di paksa oleh orang lain di dalam sesuatu kebaikan. Sebagai contoh, kawan kita paksa kita bangun solat subuh sewaktu kita nyenyak tidur. Tak kan lah paksaan seperti ini kita tak suka pula. Tak suka di paksa itu boleh tetapi di dalam sesuatu hal ye. Bukan hal kebaikan. Contoh lagi satu, ayah kita memaksa kita menutup aurat. tak kan lah kita tak suka paksaan ini. Nak tak nak ayah kita hanya menyampaikan saranan Allah kepada kita iaitu menutup aurat. Bukankah Allah sendiri yang meminta kita menutup aurat. Jadinya apabila ayah kita paksa kita tutup aurat sebenarnya bukan atas arahan dia tetapi atas arahan Allah. Sesuatu yang baik itu semua di suruh Allah, jadi jika kita di paksa melakukan kebaikan paksakan lah diri anda untuk melakukannya walau diri tak suka di paksa.

Aku tak suka orang ambil tahu tentang aku.
Ni lagi satu tak suka yang relax rasa kena tukar kepada suka sebab tak kan lah kita tak suka jika kawan kita bertanyakan kita ke mana? Nak balik pukul berapa? dan sebagainya. Jika kawan kita bercakap begitu itu bermakna dia ambil berat dekat kita. Sepatutnya kita seronok dapat kawan macam tu. Nanti bila kawan kita tak ambil kisah pasal diri kita, kita rasa tacing pula. Manusia itu suka di ambil berat. Jadinya jangan tak suka pula orang lain ambil berat dan ambil tahu pasal kita yo.

Ok lah sekian ulasan untuk kali ni tentang perkara yang relax rasa tak suka kita kena tukar jadi sukakan. 

Yang lain mungkin relax ulas di lain hari ye.

Wokay. Adiyos tatata. bler bler bler.

Lalalalalalalalalalaa.

Pai pai

Tegur ku andai ku salah.

Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment

Sekarang

Typing Test

Visit the Typing Test and try!