Sunday, February 10, 2013

Cara daftar PTPTN untuk pelajar ijazah atau master.


Cara daftar PTPTN untuk kali kedua or ke atas

Assalamualaikum ku ucapkan kepada pembaca yang terbaca or sengaja baca blog ku.

Oleh kerana ada yang bertanyakan kepada diri ku bagaimana untuk memohon ptptn jika kita sudah memohon dahulu.

So, hari ni relax akan ajar korang macam mana nak memohon ptptn untuk kali yang kedua or ketiga dan keatas. Jika korang dah mohon ptptn masa diploma dan nak memohon ptptn untuk master or ijazah, korang boleh la tengok step bawah ni. hehe....

Ok, jangan buang masa lagi kita start tutorial or cara-cara memohon ptptn untuk kali kedua (or above):

Step 1:
- Seperti biasa, korang kena pergi beli no pin  dekat Bank Simpanan Malaysia (BSN).

Step 2:
- Pergi ke portal http://www.ptptn.gov.my/. Then klik laman PTPTN online, seperti dalam rajah di bawah.

Sebelum klik

Selepas klik

Step 3
- Log in guna account yang korang dah buat masa pemohonan kali petama dulu. 

Selepas di log in


Kalau korang lupa kata laluan korang, korang boleh la klik pada pekataan "Terlupa kata laluan?". Then kata laluan yang baru akan di hantar pada email yang korang daftar dulu. Korang jangan risau, email korang akan di beri tahu nanti. Senang cerita lepas je korang klik perkataan 2, korang ikut je apa yang dia suruh.


Step 4
- Klik pada perkataan "PENDAFTARAN BARU". Then, masukkan kan je apa yang dia mintak.


Step 5
- Lepas korang dah masukkan segala yang dia mintak, korang tunggu je la keputusan pemohonan macam mana. 

Sekian artikel cara mendaftar dari ku.

Moga sihat-sihat selalu anda-anda di sana.

Hehe

Smile

:)

57 comments:

  1. kalau status Dalam Pembiayaan macam mana ya?

    ReplyDelete
  2. kalau status dalam pembiayaan sama juga.
    Daftar je macam dekat atas.
    Kalau nak buat penangguhan bayaran kena minta surat masih belajar dari U tempat belajar...

    ReplyDelete
  3. kalo lupa password email tu mcm mane plak??

    ReplyDelete
  4. klu t'lupa password, tekan je perkataan "terlupa kata laluan" bawah petak kata laluan... then masukan je apa yang di minta... lepas 2 click button teruskan.. seterusnya website tersebut akan hntr pasword baru kat email...

    ReplyDelete
  5. alam…sewaktu kali pertama sye memohon ptptn sye menggunakan email lama tpi sekrg sye tk gne lgi email yng telh sye berikn kpd pihk ptptn sewktu pendaftaran.macam mana yerk nak berithu pihk ptptn sye telh gnekn email bru?

    ReplyDelete
  6. Sbnrnya lepas dah login ad button tukar email... So, klu dah tak guna email lama blh tukar email baru lepas dah login.
    Klu kes lupa kata laluan, memang password baru akan di hantar ke email semasa daftar. Jd, nak tak nak email lama perlu di buka juga untuk mndptkan password baru...

    ReplyDelete
  7. kalau kita sekarang ni degree final year and masing dalam pembiayaan, and then nak apply terus untuk master akan datang. boleh?

    ReplyDelete
  8. Maafkan saya, soalan di atas terlalu rumit untuk ku jawab dan punyai pelbagai kemunkinan.

    Lebih baik tanya pihak yang lebih tahu iaitu PTPTN. Saya pasti, pihak PTPTN dapat menjawab soalan di atas. :)

    http://www.ptptn.gov.my/

    ReplyDelete
  9. kalau status Dalam Pembiayaan macam mana ya? apabila saya click pendaftaran baru dan saya diminta untuk jawab ini.
    'Pelajar yang telah menghantar permohonan tetapi belum diproses ATAU permohonan telah ditolak dikehendaki untuk membatalkan permohonan/pendaftaran sebelum dibenarkan untuk mendaftar no ptptn baru.
    Adakah anda setuju untuk membatalkan pendaftaran sebelum ini?'

    ReplyDelete
  10. Maaf kan saya setelah sekian lama baru saya jawab soalan di atas, hehe..
    Dulu saya buat ok je, lepas je click pendaftaran baru terus boleh je isi maklumat yang di minta. tak banyak kerenah macam di atas pun.
    Rasanya saudara dah buat pendftaran sebelum ini kut, tu yang dia keluar macam tu.
    Apa2 pun, saya rasa lebih baik saudara bertanya kepada pihak PTPTN tentang hal ini. Mungkin diorangg boleh membantu.
    :)

    ReplyDelete
  11. salam . saya pernah mnolak pinjaman ptptn krn saya memilih utk masuk matriks . sekarang saya ingin memohon semula pinjaman ptptn utk sambung degree . adakah saya perlu mngikut steps di atas ?

    ReplyDelete
  12. Salam kembali, step di atas setahu saya hanya untuk orang yang pernah menerima pinjaman PTPTN (Untuk pemimjam lama)...

    Bagi yang tak pernah menerima pinjaman saya rasa kena buat macam mula2 nak apply PTPTN sbb anda dikira pemimjam baru...

    Maaf kan saya, saya kurang pasti. Mungkin anonymous boleh bertanyakan kepada pihak PTPTN or orang yang lebih arif.. :)

    Maaf kan saya ye...

    ReplyDelete
  13. thanks bro..very helpful :)..cuma satu nk tnya..no ptptn tu menda apa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. No ptptn tu no. pin la kut.. hehe sbnrnya sy pun tercari-cari di mana ad tulisnya perkataan 'no ptptn' tu..

      Delete
  14. untuk permohonan bru prlu ke buat penangguhan bayaran balik...?

    ReplyDelete
  15. Nak buat boleh, tak nak buat pun boleh... Ikut suka sebenarnya..

    Cuma kalau tak buat kena bayar... Kalau buat penangguahan tak payah bayar lagi, tunggu habis belajar baru bayar balik.

    (Kedua-duanya ada kebaikan dan keburukkan... Pikir elok2 klu nak buat keputusan)

    ReplyDelete
  16. My emel kena hacked, tapi kata laluan dah lupa so macam mana saya nak buat? Macam mana tukar emel yang baru?

    ReplyDelete
  17. email kena hacked, tapi kata laluan dah lupa. eeermm mcm mana tu. tapi klu kata laluan dah lupa untuk ptptn, boleh tekan button kata lupa kata laluan di laman ptptn. haa g tu lah cite dia.

    ReplyDelete
  18. Sy pnah pinjam ptptn time diploma. Skg sy plan nk ambk degree dgn pinjam ptptn jgk. Tpi kalau sy pinjam ptptn lgi smbil tu byr balik pnjmn ptptn b4 ni dgn rm 100 sbln bole ke? Mksd sy pnjam ptptn lgi smbil byr balik man sblum ni.

    ReplyDelete
  19. Blh bayar smbil ambil pt utk degree. Tp min bayaran utk ptptn dah tercatat dlm surat iaitu rm137 sebulan. Anda nk bayar hnya rm100. Rasanya x blh.

    ReplyDelete
  20. tarikh bayaran dan masa bayaran tu for what?
    kt mana nk tahu tarihk tersebut. ke anggaran sendiri?
    thank u. im so confuse

    ReplyDelete
  21. eermmmm maafkan sy, tak faham la soalan U?

    ReplyDelete
  22. bgaimana hendak membatalkan permohonan yang tidak lengkap masa diploma.?

    ReplyDelete
  23. Maaf kan saya, saya kurang memahami soalan anda.

    ReplyDelete
  24. Brape lama permohonan dapat atau x? Agak2 brape lama baru resultnya keluar

    ReplyDelete
  25. Eermm kena rajin cek la. Dulu pun men cek je results ptptn.

    ReplyDelete
  26. Pelajar yang telah menghantar permohonan tetapi belum diproses ATAU permohonan telah ditolak dikehendaki untuk membatalkan permohonan/pendaftaran sebelum dibenarkan untuk mendaftar no pin baru.


    i click daftar baru...then key in pin number baru...tapi,
    kena batalkan permohonan dulu?

    ReplyDelete
  27. Mungkin U dah daftar kut sebelum ni. Tu yang kena batalkan pemohonan dulu. Mungkin juga pemohonan dahulu masih di dalam pembayaran dan tak tamat lagi. Kalau ikut step di atas, pemohonan di buat setelah pembayaran ptptn kepada kita dah tamat.

    ReplyDelete
  28. ada 3 perkara yg kena isi utk pendaftaran baru. no pin, masa bayaran & tarikh bayaran. utk pendaftaran baru ni kena beli no pin baru eh? masa bayaran & tarikh bayaran nak kena letak apa ye?

    ReplyDelete
  29. yup kena beli no pin baru. Masa bayaran dan tarikh bayaran ada dalam surat PTPTN yang meminta kita bayar balik pinjaman.

    ReplyDelete
  30. Nak tanye..
    mcm mne nk dftr ptptn untuk kali kedua ye,..
    saya nak smbung blaja dgree...
    sooo nak kena no pin bsn semula ke..
    tolng bls

    ReplyDelete
  31. yup kena beli no pin semula. Lepas tu log in website ptptn. tekan pendaftaran baru.

    ReplyDelete
  32. Salam.sy nak tanya.sy dah buat degree dlm program ADP dan dah habis bln may 2015. sy nak sambung lg degree di universiti yg berbeza.sy dulu dh pinjam ptptn sbnyk 2 kali; foundation sekali, degree ADP sekali. Agak2 sy boleh pinjam ptptn lg ke x eh? Or maybe status sy dlm pembayaran balik?

    ReplyDelete
  33. kalau kes di atas saya pun tak pasti boleh lagi ke tidak pinjam. Langkah yang terbaik untuk di lakukan ialah saudara/saudari pergi bertanya hal ini di pejabat ptptn atau boleh lah menghubungi ptptn.

    ReplyDelete
  34. adakah ptptn hanya akn meluluskn bagi pelajar lepasan diploma dengan cgpa 3.00 untuk sambung pembiayaan dgree??

    ReplyDelete
  35. Tidak, Bawah 3.00 pun PTPTN luluskan untuk pembiayaan degree.

    ReplyDelete
  36. Salam.. tumpang tanya.. ini mengenai borang permohonan ptptn.. kalau tersalah isi tarikh mula pengajian camne ye?? Tarikh mula pengajian 22/11/2015.. tapi terisi 1/12/2015.. permohonan dah dihantar dan sedang diproses.. tak boleh buat pindaan lagi.. adakah perlu batalkan permohonan tersebut dan buat pendaftaran baru??

    ReplyDelete
  37. salam kembali, setahu saya kalau tersilap isi tarikh mula pengajian... duit ptptn akan lambat masuk atau ada masalah ptptn nak bagi pinjaman sebab tidak sama tarikh mula pengajian anonymous bila ptptn refer kepada institute pengajian... wallahu'alam....

    ReplyDelete
  38. salam sis, beli no pin untuk pemhonan kedua tu untuk apa? sbb nya kan kita guna akaun yg dlu msa diplma tu..mcm x guna je no pin tu. mohon pencerahan untuk pembelian no pin tu..untuk apa ye? :D

    ReplyDelete
  39. macam mana nak batalkan pendaftaran permohonan dahulu

    ReplyDelete
  40. maaf di atas kelewatan membalas komen daripada strong girl. setahu saya untuk membatalkan pemohonan terdahulu, kita haruslah membatalkan di cawangan ptptn berdekatan. :)

    ReplyDelete
  41. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  42. Dia minta no pin bsn.. lepas klik pendaftran baru.. masalahnye sekarang knpe dia tulis situ no pin bsn bukan no ptptn.. ke sama je dua2 tu??

    ReplyDelete
  43. sepatutnya boleh, sebab masa kita beli no pin dekat bsn kan kita ada cakap nak beli no pin untuk ptptn. kalau tak da tu. kena tanya balik pihak ptptn macam mana. mungkin ada masalah system atau sebagainya.

    ReplyDelete
  44. erm maaf tnye. ermm senarnye isi ni pendaftaran kali pertama dgn pendaftaran baru lain ke? so kne log in. atau buat pedaftaran baru. i tk paham meeyyyy.

    ReplyDelete
  45. pendaftaran kali pertama step 1st sebelum ad akaun pinjaman dlm ptptn. pendaftaran baru tu untuk memmohon pinjaman baru drpd pihak ptptn. degree ka, master ka dan sebagainya...

    ReplyDelete
  46. saya nak tanya saya pelajar diploma saya telah menerima pinjaman wpp tapi saya terlupa untuk buat pinjaman ptptn dan hendak buat pinjaman ptptn apa harus sya buat.....untuk menyelesaikan hutang wpp kerana tempoh pembayaran singkat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena pergi pejabat PTPTN kalau kes macam ni. Kena cek balik berapa kena bayar semua. Adakah jumpah seperti WPP tersebut atau ada peningkatan bayaran.

      Delete
  47. assalam bro relax. Kalau surat ptptn saya hilang mcm mana saya nak tengok tarikh dan masa bayaran tu?

    ReplyDelete
  48. Waalaikumsalam. Cek di dalam laman web PTPTN iaitu http://www.ptptn.gov.my/gateway/login.jsp dalam tu segala penyata dan maklumat pinjaman kita dia ada nyatakan... cara susahnya pergi pejabat PTPTN tanya. Tapi selalu saya tengok dalam website yang saya sebut tadi ja.

    ReplyDelete
  49. kalau tersilap isi tahun spm nak buat mcm mana?
    helppp.. sbb dah submit permohonan

    ReplyDelete
  50. Salam, nak tanya. Berapa banyak yang ptptn akan beri untuk menyambung pelajaran peringkat master?

    ReplyDelete
  51. salam, kalau saya nak buat pinjaman kali ke,2 untuk sambung degree, tapi belum membuat sebarang pembayaran lagi untuk pinjaman pertama saya ketika ambil diploma dulu , agak2 ptptn akan lulus kan tak pinjaman ke,2 saya ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya dulu kes macam saudara la. Tapi lepas ja minta. Cuba minta dahulu tengok lepas tak.

      Delete
  52. ADAKAH ANDA MASIH TERTANYA-TANYA DI MANA UNTUK MENDAPATKAN PINJAMAN TULEN???
    Di mana dan bagaimana untuk mencari syarikat yang tulen untuk mendapatkan pinjaman kekal satu cabaran besar kerana terdapat begitu banyak pemberi pinjaman palsu dalam talian. Saya juga mempunyai ketakutan dan saya ditipu oleh pemberi pinjaman palsu pada masa lalu sehingga rakan saya memperkenalkan saya kepada Syarikat yang tulen yang dipanggil pinjaman Imperial. Tetapi di sini adalah penyelesaian. Pada mulanya saya fikir ia adalah semua jenaka sehingga saya menerima mesej daripada Bank saya selepas 3 hari menghantar permohonan saya bahawa wang itu benar-benar dipindahkan ke akaun bank saya. Saya terkejut untuk mendapatkan pinjaman tanpa tekanan. Tiada kos tersembunyi, tiada cagaran yang diperlukan, tiada kertas kerja yang terlalu banyak. Jika anda ingin mendapatkan pinjaman tulen, hubungi e-mel mereka dengan segera (imperialincorporated1@gmail.com) saya berkongsi maklumat ini di sini kerana saya tidak boleh menyimpannya kepada diri saya sendiri. Saya berjanji anda, anda akan kembali ke sini untuk memberitahu kesaksian anda sendiri dan berterima kasih kepada saya kemudian. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman segera, hubungi mereka sekarang dan anda akan gembira anda lakukan. Anda boleh menghubungi saya e-mel jika anda memerlukan maklumat lanjut daripada saya bagaimana untuk mendapatkan pinjaman daripada mereka melalui moga228811@gmail.com

    ReplyDelete
  53. Hai , saya nak tanya , klau saya nak mohon jpa dulu.. Lps tu klau x dpt baru nak mohon ptptn balik boleh ke? And maybe time tu dah sem 2 degree.. Kena mohon cam biasa ehhh?? Tq harap respon

    ReplyDelete

Sekarang

Typing Test

Visit the Typing Test and try!