Sunday, December 11, 2011

Dari hati


Hola semua...

Merayu-rayu mamat ni suruh relax post artikel dia. Dia kata artikel ni di copy dari dalam hati dia. Dia juga kata dia tuju kat semua orang yang dia kenal. Dia juga kata, minta maaf bnyk2 sebab selama ni duk kacau hidup korang. Akhir sekali dia kata jaga diri eluk2.....

---------------------------------------

Dah penat mulut ini berbicara oit… x dengar2 gak… pelik betul la… apa la salah aku…. kalau apa yang aku cakap salah gtau aku. jangan duk diam ja…

Kepada orang yang mengenali diri ku, ketahuilah aku uat ni semua bukan sebab aku jeles, dengki, x suka korang, dan sewaktu dengannya. 

Aku uat ni sebab aku xnk tengok orang yang aku kenal jadi orang yang bukan2…. 

Naluri untuk dimiliki dan disukai adalah fitrah. Bukan salah kalau perasaan itu datang tanpa diundang. Tundukkan naluri itu untuk patuh pada perintah Allah.

Aku duk jaga korang, korang x jaga diri korang. Macam mana ni. 

Patut la bila aku cakap. Aku rasa macam bercakap dengan bayangan dalam cermin. 

Bila diberi nasihat masuk kiri keluar kanan.

Aku dah xtau dah nk cakap apa.

Skang ni macam ni la….. Lepas ni korang uat la pe yang korang nk uat aku x kesah n aku x nk bik tau. : ) 

Korang nk jatuh dalam kegelapan. K xpe silakan . Memang aku x de hak pun nk halang korang.
: ) 

Pe2 pun aku berdoa agar aku dan semua orang yang aku kenal x jatuh dalam lembah kegelapan.

Saya keluar dengan dia makan2 je bukan buat apa2 pun?

Baca balik kisah Adam dan Hawa. Dan jadikan iktibar.

Sejak awal penciptaan manusia, Allah telah mengingatkan manusia bahawa mereka tidak tahan dengan ujian walaupun kecil. Allah takdirkan satu peristiwa untuk iktibar manusia. Allah tegah Adam dan Hawa supaya jangan makan buah Khuldi dalam syurga. Allah tahu kelemahan pada ciptaan manusia. Tak tahan diuji. Oleh itu, Allah berpesan pada Adam dan Hawa, jangan hampiri pokok Khuldi. Firman Allah S.W.T.: “Wahai Adam! Tinggallah engkau dan isterimu di dalam syurga serta makanlah dari makanannya sepuas-puasnya, apa sahaja yang kamu berdua sukai dan jangan hampiri pokok ini, (Jika kamu menghampirinya) maka akan menjadilah kamu dari orang-orang yang zalim.” (Al-A’araf:ayat 19). Tegahan yang sebenarnya adalah memakan buah Khuldi. Tetapi Allah tahu sifat dan kelemahan Adam dan Hawa. Jika menghampiri perkara yang ditegah, takut nanti mereka akan memakannya kerana mereka tidak dapat mengawal diri. Demikianlah dengan zina. Ditegah zina. Maka jalan ke arah penzinaan juga dilarang. Takut apabila berhadapan dengan godaan penzinaan, kedua-duanya kecundang. Cukuplah kita belajar daripada pengalaman nenek moyang kita Adam dan Hawa.

(lasia87.wordpress.com)

Aku couple, tapi jaga batas2 pergaulan?
Ikut suka korang la… dah besar panjangkan…. Mmg aku tabik kat korang la, sebab korang boleh jaga batas2 pergaulan….bagus2 kuat iman….. dapat tunduk’n nafsu… boleh ajar aku…

Aku couple dengan dia sebab aku ada niat nk kawin dengan dia….. bukan sebab suka2..?
Ikut suka korang la….

Nisbah girl lebih banyak dari boy, ini bahaya ni.. kena cari laki cepat…. Laki minta couple aku perlu cakap yes, jangan jual mahal, peluang mcm ni bukan dtg selalu?
Ikut suka korang la….. sape aku nk menghalang… bukan abang or bapa korang, abang or bapa korang xpe je. Ni x, aku yang lebih2….ish2… x sedar diri betul la…..

Kalau aku x couple skang, takut nnt xde orang nk kat aku. Sementara orang duk mintak couple dengan aku baik ak terima ja.. lagi pun laki 2 baik?
Ikut suka korang la, tp selagi seseorang itu bergelar manusia, dia tetap ada nafsu…. Nak jumpa laki yang boleh menundukkan nafsu dia zaman skang ni susah dah…. Mngkn 20 peratus. Mngkn laki 2 xbuat ap kat korang, tp dlm diam duk tengok badan korang (zina mata). Pas 2 berzina hati (zina hati iatiu khayalan berahi dengan kekasih).

Kalau x couple macam mana nak kenal hati budi dia?
Ikut suka korang la, nmpk’a aku kena couple dengan semua kawan2 aku ni kalau nak tau hati budi diorang.

Pehal kau ni anti couple sgt ni?
-------------------------no answer………………….. pikir sendiri……

Mungkin aku perlu betulkan diri aku dulu, baru apa aku cakap masuk dalam hati seseorang. Tp kalau dibiarkan agak sedih, klu orang yang dulu ok tiba-tiba ko. Errrmmm entah lah..

Sory ye….

Peace no war….

-----------------------------------------------

Pe la yang mamat ni uat. couple 2 perkara besa la... zman skang kebanyakkan semua bercouple.... 

Yang baik: 
couple pas 2 jaga batas2 pergaulan tapi duk bersayang-sayang, berabg-abg macam orang dah kawin.(btl ke!!..... pikir sendiri) 

Yang kurang sikit:
Macam orang dah kawin terus.  

Betul ke macam ni.... Entah la labu...

Betul ke tindakkan mamat ni suruh relax post benda2 cam ni, biar la kat dia. Dia meluahkan perasaan la 2.... 

Lagi satu mamat 2 gak pesan, 
"Bila dia ada bagi pendapat or bercakap sesuatu, kalau orang yang dia kenal x setuju or nk tegur dia, silakan.... Dia xnk bercakap dengan bayangan dalam cermin dah, hanya mengangguk.... X tau setuju ke x dengan dia....."

"Kalau nk ceramah dia, silakan."

Akhirkata dari ku, bersamalah kita meningkatkan dakwah dari benci dengan hati ke lisan lak... Kan benci dengan hati selemah-lemah iman. Kalau dulu kita benci dengan hati, skang pun kita benci dengan hati, xkan la dulu smpai skang iman duk lemah je... Paling tidak pun try....Cuba la walau pun sekali...

Cau lu....

No comments:

Post a Comment

Sekarang

Typing Test

Visit the Typing Test and try!