Friday, November 25, 2011

Cara penjagaan laptop (mengikut persoalan yg diajukan)





Hai2 lama gile x update ni. Hari ni relax pegi kedai PC. Ada la kak yang duk jaga kat situ. Dah la cute pas 2 kak 2 duk uat peramah lak (gatai gak aku ni, hehehe… nak uat cam ne). Memang nak kena la. Orang kata jangan lepaskan peluang. Relax pun Tanya la kak 2… Antara soalan2 yang ditanya……

Aku: Laptop kenapa screen duk rosak ha?
Kak: Sebab masa kita duk tutup laptop kita, ada benda diantara screen dengan keyboard. Jadi benda 2 pun terkapit, pas 2 screen rosak. Kalau kita duk letak charger laptop atas pemukaan laptop pun x boleh gak. Sebab chargerkan panas selepas digunakan, bile letak atas screen, liquid dalam screen 2 boleh rosak.

Aku: Kalau main game laptop duk rosak x?
Kak: Laptop x rosak pun.

Aku: Kalau main game motherboard boleh rosak x?
Kak: Boleh, sebab kita duk tekan keyboard kat laptop 2. Kan keyboard atas motherboard. kalau nak tau, laptop ni sensitive. Tambah2 kalau main game kita duk tekan kuat keyboard lagi la. Kalau nk main 2 beli la external keyboard.

Aku: Laptop yang selalu overheating sebab apa ha?
Kak: Sebab kipas x cuci la 2 (x servis)

Aku: Habis 2 laptop kalau saje2 memang x boleh overheating ke?
Kak: Ha, betul. X boleh.

Aku: Nak cuci kipas laptop dalam tempoh bape lama?
Kak: 6 bulan sekali.

Aku: Bape sekali cuci?
Kak: RM20.

Aku: Kalau cuci setaun sekali boleh x?
Kak: Boleh je, ikut penggunaan laptop la. Kalau rajin duk guna kena selalu cuci la. Kalau jarang ____. Pas 2 ikut tempat gak, kalau kita duk tempat yang berabuk kipas kita 2 cepat la berabuk.
Bile nak cas bateri 2 tutup laptop pas 2 cas.

Aku: ????? kenapa lak kena cam 2. Kalau guna laptop sambil cas x boleh ke?
Kak: Boleh ikut la, tapi bateri cepat  kong la. Lagi satu, bateri kalau dah cas, bila dah penuh tutup power source.

Aku: Kenapa kena macam 2 lak?
Kak: Yela, bateri dah penuh kita duk bubuh power lagi kat bateri 2.

Aku: Kalau nak repair screen bape laptop acer?
Kak: Dalam 700 keatas la. x termasuk servis.

Aku: Ada x kedai yang beli laptop yang rosak?
Kak: Kat sini xde kut. Tempat lain ada la. Tapi sayang la nak jual sebab screen je yang rosak barang lain ok lagi. Kalau nak jual buka la barang laptop 2 satu2. Pas 2 jual dalam mudah.com ke.

Aku: Habis 2 laptop ni nak buat ape?
Kak: Beli la external screen pas 2 pasang kat laptop 2.

Aku: Boleh ke?
Kak: Boleh je, kalau laptop 2 support VGA cable.

Aku: Bape ha external screen?
Kak: Dalam 18inch 200 lebih.

Aku: Murah nye?
Kak: Memang la, ni kira standard harga kalau kat luar jual sampai 300 lebih 2 memang bohong la.

Aku: Ni teori ka fakta?
Kak: (senyum2 xde jawapan)

Kak boleh bagi no. fon x. kut la ada benda nak tanya lagi?
Boleh2, 0123456788.

Yes2, strategik aku menjadi, dapat no. kak 2.

Tipu ja.. soalan ini relax x ajukan…ayat x power lagi nak tanya soalan cam ni. Lagi pun takut tersilap kacau…..hehehehehe

Macam mana dapat x sedikit informasi baru pasal cara penjagaan laptop. Benda yang kita boleh buat dan benda yang kita x boleh buat. Sebab2 ke.

Agak susah sangat tengok bawah ni:

Ringkasan daripada soal jawab yang dilakukan….

1. Cara penjagaan laptop (ikut la kalau nk ikut):-

2. Pastikan laptop di servis 6 bulan sekali. Lebih kurang RM20… (korang nk servis RM20 ke or korang nk laptop korang rosak yang memerlukan beratus-ratus jika nak fix laptop korang )

3. Kalau cas bateri pastikan jangan menggunakan laptop.

4. Bila bateri dah penuh tutup power source.

5. Bila nk tutup screen laptop 2, pastikan tidak anda benda diantara screen dengan keyboard.

6. Pastikan jangan meletakkan sesuatu yang boleh merosakkan  diatas screen ataupun dibelakang screen.

Informasi lain:

1. Kalau main game tidak akan merosakkan laptop kalau kita duk servis dan menggunakan external keyboard.

2. Kalau nak repair screen rosak agak mahal. Kalau nk mengurangkan kos, belilah external monitor, yang hanya berharga 200 lebih.

3. Pastikan laptop korang support VGA cable kalau nk menggunakan external monitor.

Lagi satu relax sempat tanya kak 2,

Aku: INTEL dan AMD mana lagi ok?
INTEL sebab lebih stabil daripada AMD.

Segala tips diatas ini diberikan oleh kak 2. Credit untuk kak cute 2.. hehehe……..terbaik lah kak, sebab x jemu2 melayan soalan yang ditujukan oleh relax.

Tapi sebenarnya, sebelum relax tanya kak ni, relax dah tanya banyak orang dah, macam2 jawapan yang keluar, ada yang sama ada yang berbeza jawapan dia. Padahal tanya soalan yang sama.

Kesimpulannya, semua bergantung pada pendapat masing2. 

Kalau nak tanya soalan 2, try tanya kat ramai orang. Ajukan soalan yang sama. Best gak kadang2 duk dengar orang nye pendapat ni. Hehehe… terbaik….

(saje nk dengar pandangan orang, orang kata kadang2 pandangan 2 kita gabung dia boleh menjadi sesuatu yang agak menarik dan boleh menjadikan sesuatu yang baru, try la uat klu nk tau ap perkara menarik 2)

Human error x boleh menggunakan warranty.
(apa yang kak 2 cakap la... kat kedai pc 2, kedai pc len xtau la)

Akhirkata, laptop adalah sesuatu benda yang sensitive. Jaga lah laptop anda sebaik mungkin. Lebih eluk jangan lah main game sangat. Kalau hantu game, beli la desktop. (kenapa aku terasa ni, pelik2….)

Terima kasih kak… 

Cau lu…

No comments:

Post a Comment

Sekarang

Typing Test

Visit the Typing Test and try!