Sunday, June 29, 2014

Readykah kalian untuk mati


Assalamualalikum semua,

Diri ku relax sentiasa meminta tadahan. Daripada kalian di luar sana. Kerana ku tahu, diri ku tidak sempurna di mata mereka di sana.

Akan ku pejam kan mata. Meminta yang Esa memberi petunjuk. Saat mati itu berkunjung. Bagaimankah rasanya. Ku bayang diri ku di saat sakaratul maut. 


IsyaAllah, akan di terbit artikel tentang mati dalam masa terdekat ni. Untuk menyedarkan diri di luar sana yang terlalu leka dengan dunia. Dunia yang bersifat sementara. Lebih baik membayangkan mati daripada membayangkan satu kenikmatan di dunia ini. Membayangkan mati membuat kita sentiasa berhati-hati di dalam langkah di dunia ini. Jika kenikmatan yang di bayangkan, sudah tentulah kita lupa kepada Dia yang Esa. 

Sebelum relax post tentang mati, ingin ku ajak kalian di luar sana. Membayang saat diri kita di rangkul nafas yang terakhir. Saat di mana kita tinggal di alam barzakh, menanti malaikat datang menyoal kita. Andai tinggi amalannya di dunia, makanya seronoklah kita di alam barzakh. Jika kurang amalannya, makanya seksa lah di alam barzakh. 

Berseorang di alam sana, tiada teman melainkan amalan. 


READYKAH KALIAN UNTUK MATI.

Sudah bersihkah hati itu untuk kembali kepada Allah yang Esa. 


Harus di ingat, datangnya bersih, harus kembali juga bersih. 

Jangan pernah lupa siapa diri kalian.

Jangan pernah lupa siapa pencipta kalian.


Satu perbualan yang ku reka, tiada kaitan dengan insan di luar sana:

Si C: Aaaaahhhhh biarlah aku buat dosa kat sini, tak susah kan kau pun. Dah banyak dosa aku lakukan. Tiada sudah jalan kembali untuk diri ini.

Si R: Jangan di lupa wahai saudara, bercakaplah bagai seorang hamba. Bukan berlagak bagai saudara tuan di dunia ini. Ingatlah diri itu di cipta bukan pencipta. Segalanya hanya pinjaman. 

Saudara datang daripada Dia, Jangan di lupa Dia yang Esa. Di dalam Al Quran, Allah dah kata Dia maha pengampun. Allah menyuruh kita bertaubat jika melakukan kesalahan dan meminta maaf kepada orang lain jika kesalahan kita kepada orang lain. 

Mohon saudara buka kembali Al Quran dan rujuk kembali isi kandungannya. Baru sedar siapa diri dan siapa Dia. Banyak janji-janji Dia untuk kita wahai saudara. Allah sayang kita, tetapi kita sebagai seorang hamba lupa Dia. Malahan khianati Dia. Usah begitu wahai saudara, kembali lah kepada Dia. Sama-sama kita mengejar Dia. Allah maha besar.


Sekian artikel ku sebagai pembuka bicara kepada artikel mati suatu hari nanti. Yang baik daripada Allah yang tak baik daripada diri tipu relax. 

Hanya Allah yang mengetahui sesuatu itu betul or tidak.

Semoga diri ku dan diri kalian di ampunkan Allah di atas kekilafan dahulu.

One more things,
Tegur ku andai diri ku salah.

Ingat ye.

Diri ku juga hamba seperti kalian.

Sekian dari ku,
Relax

Relax tenang.

Pai.

No comments:

Post a Comment

Sekarang

Typing Test

Visit the Typing Test and try!