Sunday, September 30, 2012

Persoalan tentang handphone???



Salam dan selamat malam or pagi or tengah hari or petang.

Apa itu android? Apa kelebihan Samsung, nokia, or sony? Apa beza jualan di internet dan di kedai? Apa beza Ap dan original?

Jika semua soalan di atas bermain di minda korang. Ye memang betul, anda berada di tempat yang betul untuk segala soalan di atas.

Macam selalu, kalau korang tak pernah pun bertanya soalan di atas, apa salahnya membaca bertujuan untuk menambahkan ilmu. Tak salah kan.

Bagi diri ku, ilmu itu ada di mana-mana. Bukan sahaja di sekolah ataupun university. Korang kena pandai je mengorit ilmu tersebut ataupun mencari ilmu itu. Cara mencarinya adalah dengan percakapan, pendengaran, bacaan dan pembelajaran.

Jadi, tuntut lah ilmu di mana sahaja anda berada.



Korang mesti pernah dengar pasal android kan. Korang tahu tak android tu apa?

Sebenarnya android adalah OS kepada handphone. Macam computer la ada OS window 7, window xp, Mac, linux dan banyak lagi lah. Sama seperti computer, handphone juga punyai OS nya tersendiri antara nya android, symbia, bada, iOS dan sebagainya.

Jadi, jika handphone korang punyai OS, ini bermakna handphone korang boleh berkerja macam computer. Handphone seperti ini lah yang di panggil sebagai smart phone. Memang betul handphone korang ada OS, tetapi ianya berbeza dengan computer kerana handphone hanya punyai basic application je (handphone buat masa sekarang la, masa depan tak tau la). Dalam erti kata lain, handphone tetap handphone, tak boleh jadi seperti computer (mungkin masa depan boleh la kut).

Berdasarkan apa yang relax dengar, lagi tinggi sesuatu version android itu, semakin laju sesuatu perisian. Sebenarnya, depend on processor dia gak..



Sekarang ni kita berbicara tentang perbezaan antara produk Samsung, Sony dan juga nokia.

Berdasarkan apa yang relax tahu Samsung lebih mengutamakan display screen pada handphone berbanding kameranya. Manakala sony pula mementingkan kameranya berbanding display screen. Kalau nokia, relax tak tau sangat. Yang relax tau series lumia bagi nokia bertujuan mempercepatkan access pengguna kepada benda-benda yang penting seperti message, internet dan sebagainya.

Perbezaan ini dapat dilihat melalui contoh display pada television. Cuba korang tengok perbezaan antara tv plasma dan tv LED. Begitulah perbezaan antara display screen antara sony dan Samsung. Ini kerana Samsung menggunakan technology Amoled pada display screennya.

Jika korang tengok dari segi kamera pula, sony akan mengalah kan Samsung kerana kamera pada handphone sony HD. Makna kata, 5M pada Samsung tak sama pada 5M pada sony.
Jadi, jika korang nak beli handphone, pastikan korang tahu apa yang korang mahukan dan ketahui juga, korang tak akan dapat handphone yang perfect.

Sekarang ni persoalan, apa beza dari segi harga untuk pembelian handphone di intenet dan kedai.

Kalau pembelian handphone dari internet biasanya, (ulang lagi) biasanya murah lagi dari kedai. Sebenarnya ikut gak, kalau korang pandai cari kedai yang jual handset yang murah, murah la. Lepas 2 kadang 2 lak, kalau korang compare harga handset kat kedai dan internet. Beza dia banyak. Tetapi kalau kat kedai, korang mintak kurang, dia bagi harga yang macam dalam internet. Nampak tak perbezaan nya.

Korang mintak harga kurang kat kedai, last2 dia bagi harga yang macam dalam internet.  Tuntasnya harga tu bukan kurang sebenarnya, tetapi jadi harga asal…. Biasa la teknik perniagaan…



Persoaalan yang terakhir pulak. Beza antara Ap dan original???

Apa yang relax tahu, handphone AP di ambil dari tangan orang lain dan bukan dari pengeluar itu sendiri. Ada setengah handphone AP pula diambil or di beli dari tangan pekedai dari Negara lain lalu di jual di Malaysia. Risiko yang perlu di tanggung ialah ketidak jaminan handphone anda dan less warranty. Ini kerana jika handphone tersebut di ambil dari luar Negara mungkin handphone tersebut rosak lalu di repair seterusnya di jual kepada orang malaysia dan sebagainya.

Original pula ialah handphone yang keluar dari kilangnya sendiri dan di jual kepada anda melalui orang-orang yang boleh di percayai. Warranty lebih lama dan di jamin handphone nya.



Tuntasnya, untuk membeli sesuatu handphone, korang perlu lah melihat specification handphone tersebut dan bandingkan dengan keinginan korang.

Timbulkan juga persoalan di dalam diri korang:

Apa yang korang pentingkan dalam handset tesebut?
Korang nak guna untuk apa handset tersebut?


Maklumat tambahan…
Kalau nak bateri yang tahan lama… Beli lah tablet….


Sekian persoalan untuk hari ini

Senyum kena ada J

Relax pun kena ada.

Tata pun kena ada.  


2 comments:

Sekarang

Typing Test

Visit the Typing Test and try!