Friday, October 14, 2011

CMOS and CMOS Battery

   


   Hai rakan2 ku sekalian. Pernah x korang terfikir kenapa setting dlm komputer kita x berubah bila kita tutup pc kita. Kenapa masa dalam pc kita tetap sama bila kita buka pc kita. Kalau difikirkan logik bila kita tutup laptop kita mestilah time akan mati. Jadi bila kita buka pc kita mestilah time tadi akan reset dan kembali kepada time yang sebelum ni. Then kita kena setting balik time 2. 

  K lah sebenarnya macam ni, ada satu chip yang menyimpan dan mengekalkan semua data yang berkaitan setting dalam computer dan BIOS (This chip store and retains all data about computer’s hardware cofiguration and BIOS). Chip ini dinamakan CMOS. Bateri CMOS akan memberi kuasa kepada chip untuk mengekalkan data di dalam chip walaupun apabila komputer dimatikan. Jadi,  macam 2 lah caranya kenapa time and setting2 dalam komputer tetap sama walaupun kita tutup PC kita.

Apa pulak jadi kalau bateri cmos habis? Pernah x korang fikir.

Korang tidak dapat boot system dan memulakan sistem opresai (You will unable to initiate the operating system and boot the system). Jadi kalau laptop or pc korang jadi macam ni korang try la tukar bateri CMOS.

Terpaksa tulis English sikit sebab kadang2 sesuatu ayat 2  sukar nak difahamkan dalam bahasa melayu. Hehe maaf la ye sebab rojak bahasa.

Kena tahu!!!!!

BIOS (basic input output settings)
CMOS (complementary metal oxide semiconductor)-small computer  chip on the laptop motherboard.

Relax2  jangan marah..

Senyum2....

Tata......

No comments:

Post a Comment

Sekarang

Typing Test

Visit the Typing Test and try!