Friday, August 19, 2011

Kita boleh jadi kawan tapi tak boleh lebih dari itu




Jom baca bawah ni.

"klu kawan biarlah kawan, xleh lebih daripada itu." 

Inilah ayat yang relax susah nak terima. Kenapa ada orang cakap macam 2. Relax pun xpaham. Setahu relax kalau kita mahukan seseorang perempuan atau lelaki menjadi teman hidup kita. Kita mestilah kena kawan dengan dia dulu, untuk kita tahu macam mana perangai dia. Dalam pada berkawan 2 kita boleh tau macam mana perangai dia. Dengan cara:------

1. Tengok waktu dia marah-sebab nak tau tahap kesabaran dia macam mana. kalau kita susah nak bagi dia marah maknanya dia penuh dengan kesabaran.
2. Tengok waktu dia merajuk- sebab nak tahu tahap kemerajukkan dia 2 macam mana. kalau sekali dia merajuk. Then kita pujuk susah nak ok balik, itu tandanya tahap kemerajukkan dia 2 tinggi.
3. Tengok waktu dia memaafkan- kalau kita ada buat bagi dia marah 2 cb la mintak maaf. Lepas 2 cuba tengok dia maafkan kita x. Waktu dia nak maafkan kita sekejap or lama. Kalau lama, itu tandanya dia bukan la seorang pemaaf sangat. 
4. Tengok sifat dia macam mana:-
 >Rendah diri - cuba korang merendah-rendahkan diri korang. pas 2 tengok reaksi dia macam mana. buat berulang kali baru korang boleh tgk dia 2 rendah diri ke x. relax gerenti kalau korang duk uat selalu mesti korang dapat tau punya lah orang 2 rendah diri ke x.
> Friendly- Usha la FB dia ke, twiter dia ke, senang cite tgk la sebarang bentuk perkara yang melibatkan sosial.  Cuba tengok cara dia bergaul dengan orang sekeliling dia macam mana.
>Nasihat - cuba la korang ceritakan masalah korang kat dia. Then, korang tengok apa yang dia akan buat. Adakah dia memberi nasihat or sekadar mendengar.

Akhir kata
"Dari berkawan akan munculnya perasaan suka dan sayang, kalau dah suka 2 masuklah meminang. Pastikan batas2 pergaulan dijaga masa kita berkawan."

WARNING!!!!
Jangan terlau cepat menilai orang. Untuk mengenali seseorang kita perlulah mendalami hati dan perasaan dia sedalam mungkin. Jangan menilai seseorang dari luarannya, sebaliknya nilailah seseorang melalui dalamannya. 

Selalulah berdoa agar kita memilih kawan yang baik. Always think positive.

Tegurlah relax jika relax ada buat salah.....relax2 lah selalu....

2 comments:

  1. Assalamualaikum,
    Setiap orang melalui tidak semua sikap dan perasaan boleh kita sabar setiap kita berkawan,tapi itu memberikan kita munasabah diri kita sendiri.. mungkin setiap kita berkawan pernah buat silap sama ada sengaja atau tidak sengaja ..

    ReplyDelete
  2. waalaikumsalam, sabar dengan kerenah manusia. tidak sekali melenting benda yang remeh. sabar dan sabar, harus terap di dalam diri ini.

    ReplyDelete

Sekarang

Typing Test

Visit the Typing Test and try!