Tuesday, November 05, 2013

Pembahagian waktu untuk istighfar, selawat dan zikrullah.


Moga Allah merahmati kalian dan se isi keluarga kalian. 

Macam selalu, menjelajah FB, terjumpa artikel ni dekat sesuatu page. Pagi itu ialah................. (sory tak nak gtau.) Sory ye admin FB, artikel korang terbaiklah itu lah pasal relax nak letak dalam ni. Di harap jangan marah ye. Credit kepada kamu (Empunya FB).

Artikel tersebut berkaitan cara melaksanakan amalan selawat, zikir dan istighfar. Artikel tersebut ialah:-

***************

Ada tips yang ingin saya kongsikan, yang saya dapat dari ustaz saya. bagaimana kita boleh mengamalkan istighfar, selawat dan zikrullah sepanjang hari. nak tahu tak? 

Begini caranya. bahagikan hari kita kepada tiga bahagian.

Bahagian 1 : Subuh hinnga zuhur (pagi hingga tengahari)
Bahagian 2 : Zuhur hingga maghrib (tengahari hingga senja)
Bahagian 3 : Maghrib hingga sebelum tidur (senja hingga malam)



Untuk bahagian 1(Subuh - Zuhur): Peruntukkan untuk Istighfar.

Dari bangun pagi hinnga tengahari, lazimkan beristighfar. bukan dalam hati saja tau, perlu disebut di lidah. Tapi tak perlu la kuat hingga ganggu orang. sambil-sambil online, kerja, dengar kuliah, pergi pasar, dalam kereta, atas bas, boleh istighfar. perbanyakkan istighfar.



Untuk bahagian 2 (Zuhur - maghrib): lazimkan berselawat. 

Ketika masuk bahagian 2, sama seperti tadi sedang ada waktu terluang lazimkan selawat.



Untuk bahagian 3 (Maghrib - sebelum tidor): lazimkan zikrullah

Untuk bahagian akhir pula iaitu bahagian 3, lazimkan zikrullah iaitu subhanallah, alhamdulillah, allahuakbar. Baca berulang kali sampai tertidur. Sambil-sambil atas sejadah, atas tempat duduk, atas katil, tengok tv, lipat baju, buat kerja sekolah, buat asingment, bolehlah korang berzikir. Tetapi awas!!!!! Jangan la zikir sampai tak layan orang. kalau orang ajak sembang, mak ayah ajak bersembang, sembanglah dengan diorang. berzikir bila tiada gangguan, bila sedang bersendirian.

InshaAllah, mula-mula memang rasa kekok dan susah. tapi semua benda, kalau tak mula, macam mana nak istiqamah kan?  Lazimkanlah istiqamah. InshaAllah hati baik. Kadang-kadang kita ni nak solat malam liat, nak baca Quran malas, nak berusrah degil, jadi cubalah amalkan zikir ni. Mana la tau, amalan ni akan jadi darah daging, dan membawa ketenangan? 



Info:

Nabi SAW bersabda maksudnya :

"Sesungguhnya dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika daging itu baik, maka baiklah seluruh anggota badannya tetapi seandainya daging itu rosak dan kotor, maka kotor dan rosaklah seluruh anggota badannya. Daging yang dimaksudkan ini adalah hati." (HR Bukhari dan Muslim)

Mari berusaha baikkan hati. sebagai manusia, kita seringkali lalai dari mengingati Allah. dan bila lalai, ketika itulah syaitan dan nafsu berbisik.

Pernah dikisahkan Allah berbicara dengan Nabi Musa a.s. Allah berfirman : "tahukah bagaimana hendak membuat Aku dekat denganmu? beristighfar dan berselawatlah!"

"Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang." [surah Ar-Ra'd : 28]


***************

Kata akhir dari ku:
Dalam hidup ini kita jangan terlalu leka dengan duniawi, kita kena ingat-ingat juga akhirat ye wahai sahabat.

Moga selawat, zikrullah dan istiqfar menjadi amalan kita setiap hari. Ayuh dapatkan cinta Nya.

Peace... 

Relax saja..

Pai..

No comments:

Post a Comment

Sekarang

Typing Test

Visit the Typing Test and try!