Monday, November 25, 2013

Maksud sebenar Insya Allah?


Assalamualaikum saudara dan saudari sekalian,

Satu kalimah yang di anggap kecil tetapi punyai maksudnya yang besar. Satu janji yang di ungkap kepada manusia dan hanya Allah mampu meleraikannya. Itu lah kalimah Insyaallah. 

Insyaallah (jika Allah menghendaki): Satu kata janji dan bukannya kata kosong yang boleh di permainkan

Pernah dulu mendengar Ustaz membincangkan bab ni, tapi apa kan daya, mendengar sahaja nak ulas balik tunggang langgang. Di sebabkan itu, ku cari blog yang mengulas makna Insyaalah lalu ku edit sikit + copy paste secara pendek dari blog tersebut (Fikir sendiri kenapa relax bagi tau perkara ni dekat korang)

Hehe.. Tuntasnya, artikel kali ini copy paste + edit dari blog orang je. 

Bermulalah artikel copy paste yang di edit sikit oleh ku:

Soalan

Bolehkah ustaz menjelaskan makna dan fungsi sebenar kalimat insya Allah dalam Islam? Sebab saya sering menjumpai beberapa orang menggunakan kalimat ini sebagai alasan untuk tidak melaksanakan janji. Sehingga setiap kali mendengar seseorang berjanji sambil mengucap insyaAllah, saya merasa tidak pasti janji itu akan di tepati.


Jawapan:

Apa itu Insyaallah
Insya Allah merupakan sunnah nabi-nabi terdahulu yang diwariskan kepada umat Nabi Muhammad Saw. Justeru, kalimat ini bukan perkara ringan, malah ianya mengandungi makna yang sangat penting untuk disedari. 

Kalimat insya Allah bermakna “jika Allah menghendaki”. Ucapan ini melambangkan kesedaran hamba akan hakikat dirinya yang serba kekurangan dan jahil. Sekaligus mengiktiraf kekuasaan Allah Swt yang Maha Kuasa dalam menentukan setiap apa yang berlaku di alam semesta ini. Sepandai mana pun manusia tersebut, kita hanya mampu merancang dan berharap. Allah jua lah yang menentukan sama ada perancangan tersebut terlaksanan atau pun tidak.

Berdasarkan ayat di atas, jelas bahawa ucapan insya Allah sama sekali bukan alat untuk melepaskan tanggung jawab atau alasan untuk tidak menepati janji. Sebagai seorang muslim, janji adalah hutang yang mesti kita tunaikan. Ucapan ini juga bukan kalimat alternatif untuk menolak secara halus permintaan pihak yang ingin kita jaga hatinya. 

Sebaliknya, insya Allah lebih sesuai difahami sebagai kata-kata jaminan bahawa janji yang telah terucap akan terlaksana dengan baik. Sebab siapa yang berjanji dengan niat sungguh-sungguh untuk melaksanakannya, sambil menyerahkan perkara itu kepada Allah, bantuan dari Allah akan datang untuk mewujudkan janji tersebut.

So, ayuh kita jadikan ucapan Insya Allah sebagai kata ketika berjanji. Selepas itu berusahalah sedaya upaya untuk menepati janji itu sambil meminta bantuan daripada Allah Swt. Jika semua ini kita lakukan, maka bantuan dari Allah akan sentiasa mengalir untuk kita.

(Rujukan: Surat Kabar Utusan Malaysia, Selasa 11 Sept 2011.)
Credit to Utusan Malaysia dan Omar Muhammad Noor.

Hanya Allah yang mengetahui kebenarannya. Tegur ku andai artikel ini salah..

Sekian dari relax.

Relax tenang

Pai..

No comments:

Post a Comment

Sekarang

Typing Test

Visit the Typing Test and try!