Skip to main content

Perbezaan antara kereta dan motor



Semoga anda di bawah rahmat dari Nya.

Persoalan untuk hari ini, apakah perbezaan  antara kereta dan motor?

Sebenarnya banyak perbezaan antara kereta dan motor. Ye memang betul, perbezaan yang ketara dapal di lihat ialah dari segi bentuk; Motor lebih kecil dari kereta, tayar motor dua sahaja jika dibandingkan dengan kereta dan sebagainya.


Bukan pebezaan ini hendak ku katakan sekarang tetapi perbezaan dalaman antara keduanya.

Perbezaan antara motor dan kereta:

1. Di jalan kampung ataupun jalan kecil. 
Motor akan selalunya akan laju daripada kereta. Tak kira la korang pakai kereta apa pun, lancer ke, skyline ke, lambor ke or sewaktu dengannya. Selalunya motor akan menang kat jalan ni.

2. Kelajuan. 
Kelajuan kereta tak sama dengan motor. Ini kerana cc antara motor dan kereta lain. Dalam erti kata lain, 140km/h kereta tak sama dengan 140km/h motor. So, kalau setakat motor bawak 140km/h, memang tak kena saman pun dengan polis. Berbeza dengan kereta, lagi laju korang bawak, keberangkalian nak kena saman lagi tinggi.

3. Kebarangkalian kemalangan untuk kereta lebih banyak dari motor. (Mesti korang terkejut dengan statement ni kan. Silap-silap korang tak boleh terima dengan statement ni.)

Sebagai contoh:

Sebuah kereta tiba-tiba berhenti dihadapan korang, kalau korang naik motor tak payah brek, kona menyenget sudah, jangan risau, korang kecil, percent nak langgar kereta lain kurang. Berbeza dengan kereta, nak kona ke tepi takut kena kereta orang lain pulak, last2 korang pun brek la mengejut dan mengharap tak langgar kereta depan.

Nampak tak perbezaan antara keduanya, motor punyai banyak pilihan untuk mengelak kemalangan berbanding kereta.

4. Momentun ataupun daya lajak kereta dan motor. 
Mengikut hukum fizik, lagi berat dan semakin laju sesuatu kenderaan, semakin tinggi daya lajaknya.

Sebelum 2, relax nak tanya korang sikit:

Antara motor dan kereta, mana lagi laju?
Kereta kan.

Antara kereta dan motor mana lagi berat?
Kereta juga kan.

Berdasarkan persoalan di atas, dapat diketahui disini, kereta lebih laju daya lajaknya dari motor. Bila daya lajak tinggi, kurangnya masa mengelak pada sesuatu halangan, jadi kebarangkalian langgar halangan tinggi. Di sebabkan itu, peratusan kemalangan tinggi.



Bukti kukuh yang mengatakan kereta lagi banyak kemalangan dari motor ialah di dalam surat khabar. Kalau tak percaya cuba tengok. Lagi satu, kalau korang perasan la kan, motor selalunya terlibat dengan kemalangan sebab dilanggar oleh kereta. Makna kata penunggang motor selalu menjadi mangsa korang wahai pembawa kereta.

Tuntasnya kereta lebih banyak percent nak kena saman dan lebih bahaya dari motor.

Secara ringkasnya, kereta lebih bahaya dari motor kerana:
1. Kereta lebih laju dari motor.
2. Kereta besar dan susah nak dikendalikan berbanding motor
dan sebagainya.


Hyphotesis:
Semakin bertambah berat dan laju sesuatu kenderaan, semakin susah nak mengawal kenderaan tersebut.

Jadi, kereta lebih susah dikawal dari motor apabila korang bawa laju. Bayangkanlah kalau ada halangan di depan semasa korang bawa laju (dah la susah nak kawal kenderaan masa ni).

Agak-agak korang la kan apa jadi?

Pikir sendiri wahai pembaca sekalian.



Persoalan tambahan:

Perkara pelik dan menjadi persoalan diri ku di masa ini ialah “kenapa korang wahai pemandu kereta susah sangat nak bagi signal bila nak pergi ke kiri or kanan?”. (Kalau motor relax tak kesah sangat kalau tak bagi signal sebab kecil  senang nak elak.)

Signal korang rosak ke or ada sebab lain??? (pikir sendiri)

Yang paling sayangnya, kereta besar dan mahal tapi signal rosak (maybe). Kesian korangkan, takda duit nak repair. Kesian dan simpati je la dapat ku berikan.

Kata akhir dari ku, tak payah la bawa kereta laju-laju. Bahaya-bahaya. Sayangilah nyawa anda. Kalau anda tak sayang nyawa anda, siapa lagi.

Yang kat atas ni relax compare dengan motor yang cc kecil la. Kalau motor cc besar, memang dah macam kereta dah lajunya. So, keberangkalian motor besar lebih kurang sama dengan kereta je.

Satu tip relax nak bagi kepada korang, kalau betul korang nak bawa laju or memang tak boleh nak bawa slow or korang memang rasa tak best kalau bawa slow or korang rasa skema bila bawa slow or korang rasa hebat bila bawa slow or korang rasakan jalan raya sebagai litar lumba or lain-lain:

1. Doa banyak-banyak masa memandu.
2. Sentiasa ingat pada Allah SWT.
3. Lebihkan berwaspada or berhati-hati.
4. Pastikan otak korang pantas (untuk digunakan pada situasi sebelum or sedang berlaku kemalangan)
5. Mainkan segala kemungkinan yang mungkin berlaku dan cuba elakkan.

Paling penting sekali, ikutlah peraturan jalan raya.

Sekian, tamat sudah....

Hehe

Cau lu. 


Comments

Popular posts from this blog

Silat cekak ustad hanafi dan silat gayong malaysia

Assalamualaikum , Persilatan adalah.... sory la google sediri. Sebab relax bab2 nak merungkai apa itu persilatan memang x pandai. Bukan apa kalau salah mentafsir nanti orang marah. Cuma kat sini nak cakap sikit pasal Silat Cekak Ustad Hanafi dan Silat gayong malaysia. Silat cekak ustad hanafi Mengenai silat cekak ( sini ). Laman rasmi silat cekak ( sini ). Berikut adalah sedikit sebanyak pasal silat cekak: - x payah bunyi suara. - Hanya berdiri tegak. - Mempunyai 21 buah dan ada juga buah umum. - Lebih menitiberatkan pertahanan persilat. - Hanya ada 1 sahaja buah serang. - Sesama ahli tidak boleh bergaduh kerana pengakhirannya ialah seri. -    Gerak yang ringkas -    Senjata yang digunakan parang lading dan wali jantan. -    Diam2 ubi berisi. dan sebagainya.... Silat gayong malaysia - Kena bunyi suara (ada sebabnya) - Perlu membuka langkah (kekuda) -    Mempunyai banyak buah -    Menggunakan pelbagai senjata. ...

PERINGKAT PERKEMBANGAN MANUSIA

Baru relax tau kenapa relax tak leh terima lagi bab-bab_____  di kalangan kawan-kawan ku (ala kalau nak tau apa di tempat kosong 2 sila baca entry sebelum ni .) Baru hari ni relax sedar kenapa relax masih tidak boleh menerima hakikat itu. Tapi kali ni dari sudut psikologi. Dalam psikologi, perkembangan manusia mempunyai 11 jarak waktu, iaitu: Waktu pranatal: Semasa bayi di dalam kandungan. Peringkat bayi awal:  Semasa lahir hingga 2 bulan Peringkat bayi akhir: 2 bulan-2 tahun Peringkat kanak-kanak awal: 2 tahun – 6 tahun Perinkat kanak-kanak akhir: 6 tahun – 12 tahun Peringkat sebelum remaja: 12 tahun -14tahun Peringkat awal remaja: 14 tahun – 17 tahun Peringkat akhir remaja: 17 tahun – 20 tahun Peringkat awal dewasa: 20 tahun- 40 tahun Peringkat pertengahan umur: 40 tahun – 60 tahun Peringkat umur tua atau lanjut usia: 60 tahun ke atas. Eeerrmmm, berdasarkan peringkat ini relax rasa relax di peringkat awal dewasa. Mungkin inilah penyebab kenapa relax masih ti...

Perbezaan sedih dan sebak

Eeeeerrrrmmmm, sedih dan sebak nampak samakan. Sebenarnya nampak je sama tetapi ada bezanya.  Sebak dan sedih, Sama dari segi hasil, Berbeza dari segi pengawalan, Kedua-duanya menghasilkan air mata, Sebak tidak boleh di kawal, Sedih boleh di kawal, Inilah perbezaannya, Sedih dan sebak, Sebak lahir dari hati, Sedih lahir dari emosi, Inilah faktor mengapa sebak itu tidak boleh di kawal, Usah kau kata kau kuat, Tidak akan mengalirkan air mata, Sampai satu ketika, Kau tidak akan boleh mengawal air mata itu, Ini lah sebak,  Diri tidak mahu, Tetapi hati membentak mahukan air mata, Makanya otak tidak lagi mengawal, Sebaliknya hati, Sedih, Hadirnya boleh di minta, Membayangkan satu kepiluan, Saat ini otak menafsir, Seterusnya air mata mengalir, Kebanyakkan lelaki, Tidak akan mengalirkan air mata, (ye la kut) Tetapi saat air mata mengalir dari matanya, It...